Jump to content

UPS с автомобилен акумулатор


Recommended Posts

Замислих се какво ще стане ако в един юпиес /упс ли го пишете?/ включа вместо неговата акумулаторна батерия един автомобилен акумулатор със същия волтаж, примерно 100 амперчасов. Първата ми мисъл бе, че ще изгори зарядното устройство на упс-то защото при толкова по-мощен акумулатор ще е на практика почти свързано на късо. Обаче споделих с познати електричари идеята и ме уверяват, че това нямало да стане, просто акумулатора щял да зарежда много по-бавно. Което чак не ми се вярва, ако е толкова лесно, защо никой не го практикува? Ще излезе прекалено евтино да имаш упс с което компютъра може да работи не минути, а часове.

Но ако го няма тоя проблем със зареждането, не се сещам за дру проблем. УПС-тата няма как да нямат някакво реле, което да спира зареждането на акумулатора ако е зареден, та да не се стигне до презареждане.

Разбира се акумулатора с течна киселина не е добра идея да е в стаята, ще трябва да е някъде навън и да се прокара кабел, обаче това са подробности.

Разцъках интернета и видях, че темата на много места е била обсъждана. Мненията се разхождат: едни казват, че зарядното на юпиес-а ще изгори, други - че няма да изгори. Като вторите са повече. Разбира се, в науката нещата не се решават с вишегласие, ако беше така земята щеше да е плоска.

Аз съм учил физика, обаче не мога да си представя кое е вярното. Първоначално мислех, че зарядното трябва да бъде претоварено и да изгори. В края на крайщата то е източник на ток в който е включен консуматор надвишаващ капацитета му. Ако капацитета е прекалено надвишен, би следвало да е същото, като да се даде на късо зарядното. После обаче си дадох сметка, че размишленията ми не са непременно логични. Акумулаторът, като консуматор, не е същото като една крушка. Той не е проводник, тече химичен процес, който - в зависимост от силата на тока - може да тече с различен интензитет. Слаб ток - слаб интензитет /както в едно електрогалванично производство/.

Но след това отново не бях сигурен. В крайна сметка електролитите по определение са електропроводящи, тоест акумулатора може да бъде разглеждан и като проводник /макар с доста голямо съпротивление/! И колкото е по-голям този акумулатор, толкова по-малко ще е съпротивлението. (Увеличаването мощността на автомобилните акумулатори се постига за сметка на увеличаване повърхността на електродите и на количеството електролит, тоест по-голям акумулатор означава повече ампераж.) Все едно увеличаваме сечението на един проводник. Така погледнато от един момент - нататък зарядното ще бъде дадено на късо.

Обаче и това не приключи размислите ми, понеже според уикепидията някои видове зарядни устройства не изгаряли даже, ако бъдат дадени на късо! Освен това един зареждащ се акумулатор не може да бъде разглеждан като проводник. Електрическата енергия, която постъпва в него, се поглъща в един обратим химичен процес, а не протича просто като през проводник. Излиза, че няма как да се окаже, че зарядното е дадено на късо.

Толкова за изгарянето на зарядното. В интернета има и някои, според които нищо няма да изгори, но акумулатора ще се презарежда и така ще бъде съсипан /възможно е даже да избухне/. Последното не го вярвам, защото не мога да си представя, че кой да е ю пи ес в света няма да е проектиран срещу презареждане.

Link to post
Share on other sites
  • Administrator

що ще си играеме с такива разправии

има фирмени системи с до 4 киловата консумация на

системата на течни акомулатори (с-мите за слънчева енергия)

аз имам 1700 VA UPS носи близо 4 часа 2 рутера ~ 400W

което също не е малко

Харесай поста ^^^
acer.gif htc.gifsigpic4024_2.gif

Форумът е за взаимопомощ а не за свършване на чужда работа


ɹɐǝɥ uɐɔ noʎ ǝɹoɯ ǝɥʇ 'ǝɯoɔǝq noʎ ɹǝʇǝınb ǝɥʇ

Link to post
Share on other sites

Ако искаш практически отговор: Да ще работи. Около 3 месеца поносимо и след това -50% и до 1 година акумулатора в коша. Свъншна зареждачка живота им се удулжава до 2 години като -50% се постига на 1 и малко години.

Link to post
Share on other sites

Оловните акумолатори  (и не само те ....) се зареждат оптимално с ток = 10% от номинала на акумолатора т.е. ако акумолатора е 55Ah то оптималния ток на заряд ще е 5.5А ......Всичко различно от тази стойност (в случея 5.5А за 55Ah ) би скъсило живота на дадения акумолатор.

Link to post
Share on other sites

iso, отново грешен отговор истина е само ,че прпоръчителния заряд на оловните акумулатори 1/10 от капацитете им.Сега да минем на преимуществата им зарядния ток не е задължително да е константен 1/10 може по малък(времето за заряд се удължава) може и с по голям гледа се да достигне 14.2-14.4V(за 12v  акумулатор).Taka e направено в колите и много други приложения с една дума оловните не са капризни към зарядния ток .Другото им преимущество е ,че за кратко време могат да отдадат целия си капацитет например при стартиране мотора на кола.Всичко тези преимущества не важат за 'основните' (исползва се основа за електролит натриева или почесто калиева основа) там тока трябва да е костантен през целия заряден цикъл до достигането на зарядното напрежение на елемента или батерията погрешно е да се зареждат по часове(8-16).Предимства недостатъци: по обемисти са за един и същи капацитет с оловните ,нямат 'стартов ток' по време на разряда(може дори на късо ,само да отметна ,че оловния на късо се разрушава) тока е константен до изчерване на капацитета (всеки презазряд унищожава всяка батерия)НО имат по дълиг живот заряд/разряд.Може още дълго да се говори , най важното е с исклюение на необслужаемите (гелови)оловни батерии трябва да са в самостоятелно помещени без хора вътре и да е  пожаробезопасно (контактои релета,всяка искра  могат да предизвикат ВЗРИВ !!!) постоянно вентилиращо се, и на всичко отгоре да е топло при стидено капацитета на всички акумулатори(и батери алкални литиево-йонни) пада ряско (все пак са химични процеси нали).Айде стига толкова ако има нещо неясно питайте (кокретно) .

"Само две неща са безкрайни - вселената и човешката глупост, като за първото не съм сигурен." Алберт Айнщайн

"...една мрежа е толкова добра колкото нейните създатели..." безспорен факт !

Link to post
Share on other sites
  • Administrator
Велин

говорили сме в тази тема по въпроса явно трябва да се премести на подходящото място

Не отговарям на постове написани с шльокавица!

Link to post
Share on other sites

Тези дни купих едни гръцки от Монбат 12V/55Ah - 155лв.

Казаха че стават за UPS в затворено помещение , понеже били затворени и без вентил за разлика от техните .

Link to post
Share on other sites
  • 4 weeks later...

здравеите малките модели на Makelsan  с единия акумулатор стават перфектно само с тримерчето им се дига зарядния ток големите са с две батерии и не съм ги пробвал

Link to post
Share on other sites

Здравейте,

аз имам такова нещо работещо знаци усп-а е АПЦ 650ВА(400в) с акумолатор монбат 72ач и изкарва 1ч 3 пц-та след което пускаме тока. Много важно е да се сложат по дебели проводници от акумолатора. Същто така имам у усп репотек 800ва(600в) 24в. с 2 акумолатора който ми работи от 2 години на кула с радиа и няма проблеми изкарва ме около 8ч. Проблема е че бавно се зарежда след това акумолатора понейе ги зарежда с малък ток.

поздрави

Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...

Здравейте,

имах един UPS за 50-60 лева , бях му сложил акумулатор от автомобил ( нов) и работи около 1 година. Наскоро имаше профилактика и издаржя 7 часа с едно PC(икономичко dell )  и три радия, една airaya и две на 2.4Гхз и 5-6 суйчя захранвани от ATX. След няколко дена нямаше ток за 2 чяса и транзисторите вътре се разпоиха и изгоряха.

Поука слагайте вентилатори  :P

надявам се че съм помогнал

А акумулатора в момента е в дизел автомобил и работи перфектно

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.