Jump to content

Сравненния, впечатления, идеи и реализация...


Recommended Posts

Преди много време бях обещал да направя едно кратко сравнение между Nera и Dragon Wave, но поради ред причини се забавихме с линковете, разрешенията от КРС, чисто физическото изграждане на всичко от "гола поляна" и дребните хардуерни проблеми (причинени от транспорт, незнание и надморската височина).

  Всеки тръгнал по този път трябва да им няколко неща предвид.

  1. Кой ще се заеме

  2. Как ще платим

  3. Икономически обоснована инвестиция ли е

  4. Поръчка, транспорт, забавяне на митница

  5. Нужни документи за КРС, документация, плащания

  6. Застраховка, избор на съпорт за времето на експлоатация

  7. Очаквания.. Митове и легенди!

 

 

1. Избора кой да се заеме с изграждането на всичко определя почти всичко. Вариантите са няколко. Ако финансирането не е проблем се избира с инсталатора марката и модела за нужното разстояние. Те имат грижата в този случай да представят всички плюсове и минуси, както и евентуалното преодоляване на евентуални пречки. В този случай всичко е ясно. Плащат се сериозни суми за командировъчни и работа. Може би неприемливо високи (поне според мен). Работата се извършва от професионалисти и си личи. Вариант ние това.. Вие "онова" е най-удачния според мен. Ако знаете какво можете и какво не договаряте всичко на части, като вие поемате хамалските изстъпления. Спестяват се пари, но се задлъжнява на познати за "услуги". Част от работата се извършва от ланаджии и си личи... Вариант 3 е всичко да направите сами и инсталатора да "оживи" трасето. Това е възможно най-тънкия и нелогичен начин. Отнема страшно много време и пари. Научавате за различни изисквания прекалено късно и повтаряте и преправяте. Ако се прави за втори път няма гаранция, че няма да повторите същите грешки. В резултат на всичко това проект реално осъществим за 40-45 дни се проточва (в нашия случай 10 месеца). Ако времето е пари това е най-скъпия вариант ^^

2. Повечето фирми предлагат различни форми и схеми. Има възможност за лизинг и т.н. Разликата с директно плащане е около 22% по мои сметки. В един момент имаше и доста по-добри оферти и реално можеше да се падне до 17-18%, но за доста къс срок.

3. Всеки има различна формула за смятане. Моята е елементарна и вероятно грешна. Сядам с един лист амбалажна хартия ^^. Пиша стойноста на трасето и трафика, който ще влачи. Слагам приблизителната сума на месец, която би ми струвал този пренос по оптика (каквато така и така няма) и грубо разбирам след колко години линка би се изплатил. В сметката влиза и цената на лиценза, който се плаща на година и се издава за 20 годишен срок. В моя случай годишната цена е 17010лв (това не е тайна защото решенията на КРС ги има публикувани). Общо взето смисъла се загубва някаде между плащанията, но почнал един път няма как да се спре.

4. Плащането става с банков превод. В моя случай с 40% авансово плащане и вноски 30% като тръгне, 20% на митница и 10% при финализиране. Забавянето е нещо нормално. Вместо 30 дни всичко се разтяга според зависи... В нашия случай объркан конектор или антена беше забави всичко 2 месеца почти. Така, че се запасявате с търпение и гледате договора за евентуални неустойки. Хубаво е да има такава клауза в него.

5. Нужни са актуално състояние, свидетелства за съдимост на собствениците... Много неща и все неприятни. В самото КРС са любезни и отзивчиви. Хората имат представа от работата и едва ли ще ви бавят и занимават с дребни глупости ако всичко ви е изрядно. Подкупи също не искат, което си е събитие. Въобще май единствената комисия в България, която работи нормално и те улеснява.  Всичко пътува по нормалната поща и решенията им са бързи. Вероятно за един макс два месеца всичко ще ви бъде издадено.

6. Малко застрахователи предлагат застраховка за подобна техника. Обикновено вносителя ще ви даде идея към кой да се насочите. Съответно и съпорта на техниката е добре да бъде към вносителя. В България не са много подобни фирми и вероятно ще попаднете на тази, с която и аз съм работил. Коректни, компетентни и малко скъпи...

7. Ако очаквате чудеса ще се разочаровате. Скорост и екстри по спецификация са ... хмм де да знам едно добро пожелание може би. Митовете, че прекъсва при дъжд и етк са основателни само ако сте пестили пари в стъпка първа. Обикновено хората са сметнали резерв това да се случи един път годишно за 5-10 минути. За 18 месеца ползване съм засякъл не мовече от 5 спирания с продължителност до 10 минути. Разказите за релейки дето не се чупат и не спират са верни, но донякаде. При проблем реакцията е бавна. Изисква квалифициран труд, който обикновено е с уточнен график за един месец напред. Крета се на импровизация и пионерски ентусиазъм.

Сега сравнението. Няма да е с pps и възможности на двата модела. Ще е чисто субективно.

Dragon-a лесен за инсталация. Може би е малко по-сложно от пускането на МТ линк, но с малко усилия може да се пусне за дни. Влачи си заявеното -10%. Бих му сложил 9-ка по десетобалната. Много подходящ за малки фирми (като нас) защото не изисква специални умения. Компактен и без нужда от допълнителни джаджи. Native ethernet. Безценно!

Nera-та... Точно обратно на Dragon-a. Тежка във всяко отношение. Инсталацията е ад. Вълноводите са идиотщина, тотално неразбираема за пишман ланаджии, като мен. Има нужда от 100 неща за да се прокара в крайна сметка ethernet върху SDH. Ужасно топла (съответно това ни стана ясно накрая) и изисква сериозно охлаждане на помещенията. Въобще ако знаех колко е дебел нямаше да сядам на него. Като изработка обаче е класа. Няма нищо спестено и претупано. Като фен на стари автомобили мога да я сравна с ауди куатро.

И при двете трафика пътува без никакво закъснение. Няма значение дали е на 1% натоварена или на 90%. Закъснение при Nera-та 0.700мс на 34км и 1.2мс при Dragon-a. Преминеш ли 90-те процента почва да се вдигат закъсненията. Може да стигнат и 200ms но не губят пакет.

Това е общо взето. Надявам се да съм помогнал на някой чудещ се дали да лови по този път. След 3-4 месеца ще направя и чисто техническо сравнение с pps и трафик. Просто е нужно малките да са ваканция, а големите отпуска около нова година за да напънат порното ^^

пп Скоро ще драсна и за свичове, медии и рутери. Нещо зимата ме побърква. Работа няма.. Аварии почти и освен да разцъквам Wow май друго не правя.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

И в крайна сметка ценово един линк който ще носи 300-500Мбита колко излиза

- устроиства

- супорт

- лицензии

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Зависи си от много неща. Марка и модел, които си избрал. От километрите, честотата и колко нея заемаш пък зависи колко ще плащаш лиценз. Има достатъчно ясна формула на crc.bg за да си сметнеш. За 500 ще трябва Evolution вероятно. Там цените са зловещи. Също и плащането за 50/56 MHz RF-channels може да ти дойде нанагорно. Не е ясна цената на притежание.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • Администратор

мда много е важно проектирането да се направи от разбиращи, и по принцип по - ниската честота по - надеждна работа в по - лоши метео условия. От някои неща определено може да се спести :) но да не се окаже за сметка на други.

козата си иска пръч :) ама пръча сами си го избираме

Не отговарям на постове написани с шльокавица!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
  • Потребители разглеждащи страницата   0 потребители

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Създай нов...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.